Clone vs Brand

Vad är en klonad golfklubba?

Klonade golfklubbar skall inte förväxlas med de original som de försöker att efterlikna, även om de är byggda i samma material, har liknande design och inte minst ger samma spelkänsla som originalen. Den största marknaden för klonade golfklubbor är USA med flera miljoner sålda klubbor årligen. Målet med kloning är att erbjuda samma egenskaper som originalen fast till ett mycket bättre pris för golfaren.

En klonad golfklubba liknar konceptet med datorkloner. I mitten på 80-talet blev klonade datamaskiner introducerat på datormarknaden. Några av märkena, som t. ex. Compaq, blev senare ett stort eget varumärke.

Kvalité, spelkänsla, pris

Hösten 2004 hade svenska TV-4 i sitt program ”golftimmen” en jämförelse mellan klonade golfklubbor och märkesklubbor. Frågeställningen var om man kunde köpa sig ett bättre handikapp genom dyrare och mer kända klubbor eller om man lika gärna kunde köpa de klonade ”kusinerna”. TV-4 visade i sina opartiska tester att de klonade golfklubborna fick samma resultat med vissa undantag för järnklubborna där våra klubbor uppnådde ett bättre resultat än originalen.

Orsaken till att du betalar mycket mer för en märkesklubba beror på marknadsföringen. Kostnaden för utveckling och framtagning av märkesklubbor är inte i närheten av kostnaden för marknadsföring. Visste du för exempel att oberoende undersökningar visar att uppemot 70% av priset på en märkesklubba består av marknadsföring och utveckling av varumärket. Mastervinnaren 2004, Phil Mickelson, tecknade ett femårigt kontrakt med Callaway på en kvarts miljard.